A Lefkovicsék gyászolnak című filmben többek között a humoré, az emberi kapcsolatok törékenységéé és a mindent elsöprő szereteté a főszerep. A rendezővel, Breier Ádámmal beszélgettünk a gyászról, a traumákról és a zsidó humorról is.

Több emlékezetes rövidfilm van a hátad mögött, azonban nemegyszer ütköztél munkát hátráltató akadályokba. Mi adott erőt ahhoz, hogy átlendülj a nehézségeken?

Ez általában úgy néz ki, hogy erő nem feltétlenül van, azonban maga a terv segít, hogy ne lankadjon a lendület, fogyjon el a kitartás, hiszen a vállalt feladat teljesítése a cél. Nincs másik út: én a filmezésre tettem fel az életem, és ezt az összes nyűgével együtt vállalom. A filmes nem kiszámítható, biztonságos életpályamodell, jó szívvel nehezen ajánlanám másoknak, mánia, elszántság nélkül nem megy.

Formálták az alkotói attitűdöt a negatív élmények?

Annyiban igen, hogy bőven maradt időm a gondolkodásra. Ahogy mondtam, egy feladat lebegett a szemem előtt: mindenáron megcsinálni a filmet.

A gyász univerzális dolog, noha a filmben a süve tradíciójába nyer beavatást a néző, amely röviden azt jelenti, hogy a gyászolók egy hétig nem hagyhatják el a házat. Okozott ez kihívást?

Rengeteg kutatást, utánajárást igényelt, hogy hiteles képünk alakuljon ki a szokásokról. Zsidó származásúként is, ha bármilyen szokást, hagyományt választ az ember ebből a kultúrkörből témául, muszáj jobban belemélyedjen, mert több száz szabály és kivétel van.

Követte a zsidó tradíciókat a családod?

Bizonyos dolgokban igen, de azért vallásosnak semmiképp nem nevezném magunkat. Maga az egész ortodox ötlet onnan jött, hogy egyszer távoli, Amerikában élő rokonok jöttek hozzánk látogatóba, amit hatalmas előkészület előzött meg. Az, hogy mit szabad és mit nem, mi a megengedett, mi esik tiltás alá, okozott némi fejtörést. Ennek az abszurditása benne van a filmben, ahogy egyes ismerősök valós történeteiből is inspirálódtam.

Heller Ágnes utalt rá, hogy a trauma halálos sebet ejt. „Károsnak gondolom, hogy továbbra is a traumáinkkal építjük az identitásunkat” – nyilatkoztad. Kivéve az átélt szenvedéseket a zsidóság történetéből, mi marad, mi maradhat?

Nem hiszem, hogy zsidóként a szenvedéseink, a holokauszt kell, hogy meghatározza az identitásunkat. Ezzel mintha azt sugallnánk, hogy Hitler nyert, elérte a célját, miszerint egy náci logika mentén gondolkozunk magunkról. Úgy nyerünk mi, ha nem lépünk bele ebbe a gondolkodásba. Alapvetően az a cél, hogy a traumatikus pontból kimozduljon az illető, levesse ezeket a súlyokat, szabadon éljen.

Az eltávolodás nem vonja magával a felejtést?

Ez az élet egészséges dolga, hogy igen, felejtsd már el, lépj már túl rajta, ne azzal azonosítsd magad. Tartsuk tiszteletben a halottak emlékét és éljük a saját életünket, megtalálva az egészséges egyensúlyt. Igaz, tapasztalom magamon, mennyire nehéz nem ebből az eseményből, a holokausztból összeraknom magam.

Mi formálta az identitásodat?

Egyrészt a magyar, másrészt a zsidó valóság is. Imádom ezt a magyar–zsidó párosítást. Nem lehet ugyanolyan egy izraeli, egy argentin vagy egy magyar zsidó, önmagában a magyar zsidó egy különlegesség, egy kuriózum, unikális kombináció. Létezik egy történet a New Yorkban élő ortodox zsidókról, akik mind jiddisül beszélnek,

kivéve a magyar zsidót, aki csak magyarul,

annyira fontos neki a nyelve. Én is beleállok ebbe a büszke magyar zsidó vonulatba.

Mi a filmet átható derű táptalaja? A pesti zsidó humor?

A pesti zsidó humor nagy hagyományra tekinthet vissza. Rejtő Jenőtől Molnár Ferencen át Kellér Dezsőig nagyon szeretem. A kelet-európai régióból származó humornak van egy sajátos íze. Ebben a filmben nem tudom, pont ez jelenik-e meg, mindenesetre én ezeken nőttem fel, emlékszem, milyen nagy szenvedéllyel gyűjtöttük az ilyen vicceket.

Miért nem készülnek hasonló tematikájú filmek, miért mindig a holokausztnál kötünk ki?

Egyrészt erős, vissza-visszatérő téma a holokauszt, másrészt sok egyéb témának, jelenségnek az ábrázolásában gyerekcipőben jár a magyar film, számos dolog feldolgozása a mai napig nem történt meg. Nem mintha minden évben kellene egy zsidó tematikával foglalkozó film, megjegyzem, rendes roma film sincs túl sok.

Arra gondolok elsősorban, hogy készülhetnének mindennapi történeteket feldolgozó filmek arról, hogyan zajlik egy zsidó vagy roma honfitársunk szokványos hétköznapja, és a karaktere nem úgy jelenítődne meg, mint az adott kisebbség problémáinak reprezentánsa, hanem mint egy érdekes karakter, aki mellesleg roma vagy zsidó származású.

A gyászhoz és a bokszhoz szigorú, kötött szabályok tartoznak. Könnyű volt összehangolnotok a két szabályrendszert, megtalálni a közös ritmust?

Nem volt könnyű, sok kutatómunkával járt együtt. Rögtön az elején felvetődött, hogy mi a fontosabb, a hitelesség vagy a dramaturgia? Próbáltunk hitelesek maradni, bár egy-egy apróságban a dramaturgia javára kellett döntenünk. Egy bokszedző karaktere valamivel kötetlenebb, hogy milyen edző, hogyan tesz-vesz a dolgaiban. Vele szemben az ortodox karaktert nehezebben formáztuk meg, hiszen minden motívum, momentum jelentőséggel bír. Az például, hogy nagyjából milyen iskolához, vallási irányzathoz tartozik, nagyon nem volt mindegy, és meg ne történjen, hogy míg az egyik jelenetben ultraortodox, addig a másikban neológ. A hitelesség megtartása nagy kihívás volt.

Milyen visszajelzések érkeztek a vallási kérdésekben avatottabb nézőktől?

Kaptunk apró észrevételeket, noha egyik sem volt túlzottan elmarasztaló. Például az egyik jelenetben a vallásos karakter, amikor korán reggel felkel, kipa helyett ideiglenesen a kezét teszi a fejére. Mint megtudtam, ezt nem lehet. Később egy ismerősöm azt mondta, valóban nem lehet, de ő pont ezt csinálta nemrég, mikor ugyanúgy, mint a filmben, hirtelen kellett kipattannia az ágyból és még épp nem vette fel a kipáját. A legnagyobb hibát, hála isten, még senki nem vette észre, hogy pontosan mit, úgysem mondom meg. (Nevet.) Tudatosan lett hiba, eredetileg nem volt az, de a vágás rákényszerített. Itt a dramaturgia fontosabb volt.

A nők külső szereplői a filmnek, távolról segítenek, ki a túlvilágról, ki egy másik országból. Nélkülük nem megy?

Ért olyan kritika, hogy kevés a filmben a nő. Orson Welles A harmadik ember című filmjében a női karakter központi figura, bár az egész filmben tizenöt percet, ha szerepel. Az én filmemben is rövid ideig bukkan fel a később elhunyt női karakter,

jelenléte-nemléte az egész filmet meghatározza,

minden róla szól. Szinte azt állítja a film, hogy a nők azok, akik el tudják rendezni a szétcsúszó világot, és a mindenre képtelen férfiaknak az út alatt kicsit magukra kell találniuk, rendben tartani a dolgokat.

Lev Tolsztoj írta, hogy minden boldogtalan család a maga módján az. A filmben sincs teljesen megoldva az apa-fiú közti konfliktus, részben túljutnak rajta, részben nem beszélik ki. Nagy hollywoodi összeborulás nincs… Stratégia kell ehhez a kivédéshez, miután teljesen nem oldhatjuk meg a családi konfliktust?

Fontos, hogy vannak nyitások egymás felé. Sokszor egy gesztus is elég az életben, hogy az ember jobban érezze magát. Sokat jelenthet, hogy látjuk, a másik tett egy lépést felénk. De valóban nem akartunk túlságosan hollywoodi összeborulást. Nem lett volna hiteles.

A film egyik szereplője egy cigány fiú, akit Váradi Roland alakít. Nagyon pozitív üzenet, hogy a zsidó család befogadja, támogatja. Direkt cigány származású szereplőt választottatok?

Elsősorban az számított, hogy a Bezerédi Zoltán alakította bokszedző mintegy pótapaként jelenjen meg a fiú életében, ettől válik szerethetővé annak dacára, hogy nagyon nehéz eset. Amikor nézegettük a szereplőket, a nem romák mást kezdtek el jelenteni, mintha az edző nem azért edzené a diákját, hogy az kitörjön, hanem azért, hogy ő edzőként rajta keresztül jusson feljebb, vívjon ki magának elismerést. Terveim szerint azt akartam megjeleníteni, hogy ő ebben az ügyben önzetlen és mindent a fiatalok felemelkedéséért csinál. Váradi Roland szuper, csupa szív ember, öröm volt vele a munka.

Aki nem nagyon ért a filmhez, hogyan védheti ki, hogy ne csapják be egy rossz filmmel, elhitetve vele, hogy bizony az jó?

Kérdés, van-e igénye a nézőnek a vizuális minőségre. Önakarat nélkül nem megy. A tartalomgyártók ontják magukból a néznivalót. Nem könnyű a helyes választás, magamon is látom, hogy a bőségnek mekkora zavara van. Viszont az ízlés, a választás szabad, a minőségigényben nincs monopólium.

Kötődik a film Józsefvároshoz?

Castingoltunk a Mátyás téren is, a Kesztyűgyárban megnéztük a bokszoló fiúkat. Forgattunk Józsefvárosban a Nagy Fuvaros utcai zsinagóga környékén és a Népszínház utcában. Eredetileg hangulatilag az egész filmet a nyolcadik kerületbe képzeltem, aztán ez nem teljesen így alakult, de azt mondhatom, hogy a film nyomokban egy csipetnyi Józsefvárost tartalmaz.

hirdetés

Kormányablak hírek

A hírcsatorna nem található.

Még több hír a Belvárosból

Vasúti bérletre pályázhatnak a fiatalok, akik ebben a tanévben töltik be a 18. életévüket.
Napra pontosan nyolcvan évvel azután, hogy a nácik elhurcolták a Vörösmarty utcából, emléktáblát és botlatókövet avattak Jane Haining tiszteletére. A skót misszionáriusnőnek az volt a “bűne”, hogy...
Lakástulajdonosként mit szólna, ha elégedetlen lenne a társasházkezelővel vagy a közös képviselővel, de nem tudná akár 10 évig sem leváltatni? A Corvin sétányon több új építésű társasházban is ez...
Csökkent a bűncselekmények száma Józsefvárosban – ez derült ki a kerületi rendőrkapitányság éves beszámolójából az április 18-án tartott képviselő-testületi ülésen. A korábbiaktól eltérő, csupán...
Miben különböznek a női és férfi szerepek a roma családoknál, mint a nem romáknál? Vagy szerintük is a nőnek a konyhában a helye? Csakúgy, ahogy a magyar társadalom sugallja. Balogh Adrienn cikke.
Emléktáblát kapott Erzsébetvárosban a Magyar Költészet Napján (április 11), József Attila születésnapján a költő, a magyar líra óriása.
Belváros-Lipótváros Egyházi Épületekért Közalapítvány Kuratóriuma pályázatot ír ki a Kuratórium által meghatározott 33.700.000,- forint alapítványi vagyonra a Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V....
Nyomoz a rendőrség egy társasház feljelentése nyomán, a ház (egykori?) közös képviselője, Gondos Judit rendszeresen egy olyan céggel végeztette el a házbeli felújítási munkákat, mellyel a...
Két terézvárosi rendőr segítségével jött a világra egy kisbaba néhány hete egy kórház hátsó bejáratánál. A tettre kész egyenruhásokat Soproni Tamás polgármester fogadta irodájában és ajándékkal...
A Lefkovicsék gyászolnak című filmben többek között a humoré, az emberi kapcsolatok törékenységéé és a mindent elsöprő szereteté a főszerep. A rendezővel, Breier Ádámmal beszélgettünk a gyászról, a...
Első, és lehet, hogy utolsó olimpiájára készül Szép Balázs, Terézváros sportolója. Az öttusázó nemcsak a párizsi részvételért küzd ezekben a hetekben, de komoly döntés előtt is áll: a játékok után...
Széles kínálatra számíthatnak az érdeklődők, a ruhák, könyvek, dísztárgyak, játékok, hanglemezek mellett porcelánok és kézműves horgolt termékek is megtalálhatók lesznek.
A terézvárosi önkormányzat anyagi támogatásával egy számítógépes játékokkal felszerelt szobát alakítottak ki a Liszt Ferenc téri gyermekkönyvtárban. A szoba átadását az Olvasni jó, olvasni menő!...
A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának Ötpacsirta szalonjában a látogatók sok más mellett közelebb kerülhetnek a magyar táncházmozgalom történetéhez, hallhatnak operarészleteket és...
Sorozatunkban azt vizsgáljuk, miképpen teljesültek a 2019-es Pikó-program ígéretei. A program 13 pontjából most kettőnek az ígéreteit szembesítjük a tényekkel, és értékelünk.
A zsidó Purim ünnepen rendezett „Sütiutca” március 24-én vidám forgataggal búcsúzott a Zsidó Budapest 150 éve rendezvénysorozattól a Csányi utcában. A szervező önkormányzat és a Gólem Színház a Pro...
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény (a továbbiakban Nkt.) 8.§ (1) bekezdése szerint az óvoda a gyermek három éves korától a tankötelezettség kezdetéig nevelő intézmény.
Ha van zenei stílus a világon, ami az emberek elsöprő többségének nem csupán tetszik, de mosolyt csal az arcukra és ütemes tapsra ösztönzi a tenyereket, akkor az biztosan a klezmer.

A címlapról

Sulyok Tamás köztársasági elnök és Orbán Viktor miniszterelnök...
Magyarország konzervatív sziget az európai progresszív liberális...
A figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentései alapján április...
Átadták a megújult Sió-zsilipet kedden, az újjáépített Sió-zsilip...
A tartós álláskeresők elhelyezkedését segíti az 1,7 milliárd forint...
Az Észak-Pest és Dél-Buda közötti átszállásmentes...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A gyorsabb áthaladás ILLÚZIÓJÁNAK érdekében, kérjük fáradjanak az önkiszolgáló kasszákhoz!
Csütörtök este 6 óra, munka utáni bevásárlás, hatalmas sorok a kőbányai Sibrik Lidlben.
Átfógó, a teljes lakosságot célzó pénztárosképzést indítottak a kiskereskedelmi láncok Magyarországon.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.