70 éve zárták körül a szovjet csapatok Budapest Székesfővárost és ezzel megindult Budapest ostroma 1944. karácsonyán. Ennek az évfordulónak az apropóján jelent most meg egy részletes helytörténeti kiadvány, mely a mai XI. és XXII. kerületek területén 1944 végén-1945 elején történt hadtörténeti eseményeket dolgozza fel.
A mai budapesti kerületeket az ostrom nem egyforma mértékben érintette, voltak kerületek, ahol néhány napos harc után továbbhaladt a front és emiatt az okozott pusztítások mértéke is kisebb volt, míg akadtak kerületek, ahol az ostrom egész ideje alatt folyt a küzdelem. Ez utóbbiak közé tartozott a mai XI. kerület is, mely az utolsó napokat leszámítva végig a változó hevességű küzdelem színtere volt.
A könyv olvasmányos formában ismerteti a helyi harcokat napi bontásban. Bemutatva a bekerítést követő első napokat, mikor a védelem megpróbálta hirtelen átcsoportosított erőkkel megállítani a szovjet csapatokat, majd a stabil front kialakulása utáni időszakot, mikor a szovjet csapatok fokozatosan tért nyertek és elesett a Kelenföldi pályaudvar és környéke is. Végül a Lágymányosi vasúti töltésnél a szovjet támadás a továbbiakra elakadt, majdnem az ostrom végéig. A töltés, melyet az oroszok csak „dambának” neveztek el véres hírnévre tett szert. Támadások a szovjet csapatok részéről jelentős áldozatokat követelt, ám sikert nem ért el mintegy hat héten át, a védők sikeresen tartották ezt a vonalat egészen a kitörés megelőző napokig. Ugyanakkor a védelem is iszonyú veszteségeket szenvedett.
Mindennek a részletes története valamint a pesti oldal kiürítése után (1945. január 18.) tervezett, de soha meg nem valósult német-magyar ellentámadás terve, mely a Budaörsi repülőtér visszafoglalását célozta volna meg olvasható a Mihályi Balázs Dél-Buda ostroma 1944-1945 című kötetében.