Másfél éves csúszással és az eredetinél ötmilliárd forinttal drágábban, de újra használható a Lánchíd decembertől.

    Karácsony Gergely főpolgármester pénteken örömmel jelentette, hogy a buszok, taxik és kerékpárok ismét birtokba vehetik a hidat, amely szerinte az "eredeti tervek szerint" készült el. Az autósokról azonban említést sem tett, ám a szavaiból kimondatlanul is az derül ki: az autósok végleg elfelejthetik a Lánchidat.

Az eredeti ütemtervnek megfelelően és költségkereten belül halad a Lánchíd felújítása! Ez már önmagában is említésre méltó – jelentette be közösségi oldalán Karácsony Gergely. A főpolgármester kétszer is megemlíti a bejegyzésében, hogy „az eredeti tervek szerint” zajlott és folytatódik a beruházás, miközben

 

tény, hogy a felújítás eleve óriási csúszással indult el, ráadásul jóval több pénzbe is került, mint ahogy eredetileg tervezték.

Ismert, a Lánchíd felújítását Tarlós István főpolgármestersége idejében teljesen előkészítették, a beruházást Karácsony Gergelyéknek csak el kellett volna kezdeniük, ehhez képest közel másfél évet csúszott, teljesen indokolatlanul. Pedig a híd már ekkor is leromlott, kritikus állapotú volt, a szakértők egyértelműen balesetveszélyesnek minősítették. Ha az eredeti tervekhez tartják magukat, akkor a felújított hidat már tavaly át kellett volna adni.

Mint emlékezetes, a Tarlós István idején kiírt tendert, Karácsony Gergely – megválasztását követően – 2020 elején visszadobta, majd nem sokkal később mégis ugyanazt a céget hozták ki nyertesnek, amely cég a korábbi pályázaton is a legkedvezőbb ajánlatot tette.

Csakhogy akkor még ötmilliárd forinttal kevesebbért vállalta ugyanazt.

A Fővárosi Önkormányzat közleménye ugyan arról szólt, hogy a Lánchíd kedvezőbb feltételekkel újulhat meg, mert szerintük a korábbinál 8,5 milliárd forinttal olcsóbb ajánlat érkezett a beruházás kivitelezésére. A korábbi 35,3 milliárd forint helyett így 26,8 milliárd forint lett a bekerülés költsége.

A két ajánlatot azonban nem lehet összehasonlítani, hiszen az előzőben benne volt a Széchenyi István téri villamos-aluljáró rekonstrukciója, a tartalékkeret és az áfa is – erre már Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ és a BKK korábbi vezérigazgatója hívta fel a figyelmet, aki a bekerülési költségek kapcsán rámutatott: a Lánchíd felújítására előszörre bruttó 21,3 milliárd forintba került volna, tehát a felújítás éppenséggel több mint 5 milliárd forinttal drágult.

Az időzítés ráadásul más szempontból sem volt szerencsés:

a beruházás 2021 márciusi megkezdésekor Karácsony Gergelyék négy nagy felújítást kezdtek el egyszerre a fővárosban, amivel teljes káoszba döntötték Budapest közlekedését.

A főpolgármester most büszkén jelenti be, hogy a buszok, taxik és kerékpárok ismét birtokba vehetik a Lánchidat decembertől.

Az autósok azonban továbbra sem használhatják a hidat, és úgy tűnik, a későbbiekben sem fogják. Karácsony Gergely ugyan nem tesz említést a bejegyzésben arról, hogy kitiltják az autókat, a szövegkörnyezetből azonban egyértelműen kiderül, hogy nem áll szándékukban visszaengedni az autós forgalmat.

Hangsúlyozza például, hogy az elmúlt másfél évben a város forgalma már hozzászokott a Lánchíd nélkülözéséhez, a szomszédos hidak forgalma ennek ellenére csak alig észrevehető mértékben változott. Szerinte a város már alkalmazkodott a felújításhoz, és lassan elfeledjük, hogy a Lánchíd korábban az állandó belvárosi dugók és torlódások helyszíne volt.

Azzal is érvel, hogy a civil szervezetek és a budapestiek többsége jobb levegőjű, élhetőbb várost és nagyobb közlekedésbiztonságot szeretne, ezért is döntöttek úgy, hogy a közösségi közlekedés, a taxisok és a biciklisek számára nyitják újra jövő hónapban a város legelső állandó dunai átkelőjét. Szavaiból tehát kimondatlanul is kiderül: az autósok nagy valószínűséggel végleg elfelejthetik a Lánchidat.

Egyelőre a gyalogosok sem örülhetnek, számukra leghamarabb jövő ősszel áll majd rendelkezésre a híd.

A késlekedés mellett a főpolgármester posztjából az is kiderül, hogy még mindig nem világos a Lánchíd végleges funkciója. Karácsony Gergely közlése szerint úgy tartja helyesnek, ha a változtatásokról kikéri a budapestiek véleményét, akik bő féléves tesztidőszak után alkothatnak majd véleményt. A Lánchíd végleges forgalmi rendjéről várhatóan csak 2023 nyarán döntenek.

 

 

(hirado.hu)

hirdetés

Kormányablak hírek

A hírcsatorna nem található.

A Budapest rovat további hírei

A húsvéti ünnepek alatt is a megszokott rendben szállítja el a hulladékot a fővárosban az FKF Hulladékgazdálkodási Divízió – tájékoztatta a Budapesti Közművek szerdán az MTI-t.
A kormányt kérdezik a képviselők az Országgyűlés hétfőn záruló kéthetes ülésének utolsó napján.
Magyarország békéje és biztonsága csak az ország védelmi képességének megerősítésével garantálható – hangsúlyozta Kutnyánszky Zsolt védelempolitikáért, haderőfejlesztésért és védelmi iparért felelős...
Három év kényszerszünet után csütörtöktől vasárnapig ismét sor kerül a Balaton Szupermaratonra, amelyre 386 településről és 17 országból érkezett eddig nevezés.
Ősszel az AirAsia közvetlen légijáratot indít Bangkok és Budapest között, miután 2023-ban az egy évvel korábbi kétszeresére nőttek az idegenforgalmi adatok a két ország között – jelentette be...
Változtak a gépjárműadó befizetésének feltételei 2024-től.
A nemzeti ünnepre készül az ország – írta Kovács Zoltán, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára, aki a Facebookon osztotta meg a legfontosabbakat az idei március 15-i programsorozatról. A...
Orbán Viktor miniszterelnök szerdán a Sándor-palotában felkereste Sulyok Tamás köztársasági elnököt – közölte az MTI-vel Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke.
Március 21-én Budapesten, a Pólus Center mellett felállított nagysátorban kezdi meg 30. országos jubileumi turnéját a Magyar Nemzeti Cirkusz; a tizenhét állomásos országjáráson többek között...
Idén egy hónapot nyernek a gépjármű üzembentartói, tulajdonosai: több mint ötmillió jármű után március 15-e helyett 2024-től elegendő április 15-ig befizetni az adót, melyről az idén mindenki...

A címlapról

A húsvéti ünnepek alatt is a megszokott rendben szállítja el a...
A kormányt kérdezik a képviselők az Országgyűlés hétfőn záruló...
Magyarország békéje és biztonsága csak az ország védelmi...
Három év kényszerszünet után csütörtöktől vasárnapig ismét sor kerül...
Ősszel az AirAsia közvetlen légijáratot indít Bangkok és Budapest...
Változtak a gépjárműadó befizetésének feltételei 2024-től.

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A gyorsabb áthaladás ILLÚZIÓJÁNAK érdekében, kérjük fáradjanak az önkiszolgáló kasszákhoz!
Csütörtök este 6 óra, munka utáni bevásárlás, hatalmas sorok a kőbányai Sibrik Lidlben.
Átfógó, a teljes lakosságot célzó pénztárosképzést indítottak a kiskereskedelmi láncok Magyarországon.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.
A Pál Apostol Iskolásokért Alapítvány ( adószáma : 18154829-1-42) a 2021 évi SZJA 1 %-os adófelajánlások alapján 1,574,815 forint támogatást kapott folyó évben.


A hajhullás a 30-50 közötti férfiak 30%-át érinti, efelett az arány 50%-ra nő. Nem lehet csupán néhány kenc segítségével háborút viselni. Legyőzéséhez bizony műtétre van szükség, már amennyiben nem tudunk beletörődni a hajhullásba. Nézzük, mi történik a műtét során. (x)

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.