A KSH tegnap közzétett adatai szerint júliusban 15,4 százalékkal volt magasabb a zöldség és gyümölcs fogyasztói ára, mint egy évvel korábban. A gyümölcspiacon régen látott árrobbanás egyre többeket fordít ismét az úgynevezett „szedd magad” akciók felé. Az alacsony szinten beragadó termelői árak és a munkaerőpiaci helyzet miatt a termelők is egyre több kertet nyitnak meg a gyümölcsszedő vásárlók előtt, aminek több oka is van.
Egyrészt a termelői árak nem tartanak lépést a fogyasztói árak növekedésével, a termelők a felvásárlóktól több gyümölcs esetében a tavalyinál is alacsonyabb árajánlatokat kapnak. Másrészt a termelőknek egyre nehezebb megfelelő létszámban betakarítókat találni, a szezonmunkások pedig egyre magasabb bérért hajlandók csak elvállalni a munkát. A termelőnél (még ha a bolti árnál olcsóbban adja is a gyümölcsöt) ily módon lecsapódik a kiskereskedelmi bevétel egy része is, miközben a szedés költségének legnagyobb részét is megspórolja.